WordPress Taxonomieën
Iedereen die werkt met WordPress kent wel “categorieën” en “tags”. In WordPress jargon noemen we dit “taxonomieën”.
Toen WordPress 3.0 bijna tien jaar geleden hiërarchische taxonomieën introduceerde, werden taxonomieën een nog nuttiger hulpmiddel in de gereedschapskist van WordPress ontwikkelaars. Op een hoog niveau kunnen we taxonomieën zien als manieren om dingen te groeperen. Binnen het WordPress platform is een taxonomie een mechanisme voor het groeperen van dingen zoals berichten, aangepaste post types, of links.
Wil je meer te weten komen over hoe je zelf je eigen taxonomieën kan aanmaken ? Kijk dan zeker eens naar dit artikel van Ithemes over WordPress taxonomieën.
Plugin van de maand : Linkwhisper
Voor degenen die een uitgebreide website/blog beheren, is het proces van interne linking soms tijdrovend en moeilijk.
Interne links zijn hyperlinks van één pagina naar een andere pagina en dit op hetzelfde domein. Zowel je gebruikers als Google gebruiken links om te navigeren naar informatie waarnaar ze op zoek zijn.
Ook Google gebruikt ze om de structuur van je website te achterhalen. Hoe meer links verwijzen naar een bepaalde pagina, hoe belangrijker die pagina zal zijn in de ogen van Google.
Om dit proces te verbeteren, kan een plugin zoals Link Whisper helpen (er is zowel een gratis als een betalende versie – 77 $ per jaar)
Standaard uitgelichte afbeelding
In WordPress kan je bij elk bericht een uitgelichte afbeelding instellen. Deze afbeelding kan dan gebruikt worden op de berichten pagina of de categorie pagina om je berichten te tonen samen met een uitgelichte afbeelding.
Maar wat gebeurt er nu als je geen afbeelding hebt ingesteld ? Dan heb je een “gat” in de listing.
Maar met de plugin “Default featured image” kan je nu zelf instellen welke afbeelding te gebruiken als je “vergeten” bent een uitgelichte afbeelding in te stellen.
Google Core Web Vitals
De google core web vitals zijn voor de gemiddelde WordPress gebruiker niet zo’n makkelijk concept.
Eén van die paramaters is de CLS of cumulative layout shift. Dat is een metric of indicator om de visuele stabiliteit van een website te meten. Wat men niet wil is verschuivingen van de layout of instabiele designs die na het laden van de pagina nog veranderen.
In onderstaande” video wordt dat duidelijk uitgelegd en worden nog wat extra tips gegevens om de afbeeldingen van je website te optimaliseren.