MailboxLogo-small-website.png

3 Redenen waarom je website Google Analytics moet hebben

stephen-phillips-hostreviews-co-uk-shr_Xn8S8QU-unsplash

Google Analytics is een gratis en zeer uitgebreid hulpmiddel voor website-eigenaars om te meten hoe hun bezoekers hun websites gebruiken !

Google analytics is een gratis web-gebaseerde dienst van Google die websiteverkeer bijhoudt en rapporteert. Het biedt diepgaande analyses van je bezoekers, waaronder van welke zoekmachine ze kwamen, hun locatie, het apparaat dat ze gebruiken (mobiel of desktop), hoe lang ze op je site blijven, en welke pagina’s ze bezoeken terwijl ze je website bezoeken.

Je hebt een website. Je schrijft en maakt inhoud die niet alleen inzichtelijk is maar ook behoorlijk creatief. De blogberichten worden gelezen, opnieuw getweet, gedeeld op Facebook en mensen vertellen je hoe leuk ze je werk vinden. Maar dan begin je te merken dat je lezerspubliek afneemt – of althans lijkt het alsof er zonder duidelijke reden een aanzienlijke afname van het verkeer is. Met andere woorden, Google Analytics vertelt ons dat het aantal nieuwe bezoekers ten opzichte van terugkerende bezoekers gedaald of juist gestegen is.

Hoe installeer je google analytics in wordpress ?

Eerst en vooral moet je een google analytics account openen. Naar aloude Google gewoonte is dit gratis.

Eenmaal de registratie gedaan is, moet je de tracking code kopiëren. Je gaat die verder in de te volgen stappen nog nodig hebben.

Het installeren van google analytics kun je doen door de “Google Analytics Tracking Code” te installeren. Echter dat kan op verschillende manieren zoals we in dit artikel uitleggen : toevoegen van google analytics in WordPress.

De makkelijkste manier is uiteraard via een plugin. In onze cursus “WordPress en SEO” wordt dit in detail uit de doeken gedaan : Hoe google analytics toevoegen in WordPress. Ook Google zelf heeft een plugin waarmee je zowel de gegevens van Google Analytics als die van Google Search Console mee kan volgen.

Kan je ook de Google analytics code ingeven in de code zelf van wordpress ? Ook dat kan maar dan moet je zeker de techniek van de child themes beheersen.

3 Redenen om Google analytics te gebruiken

Bounce percentage

Je kunt er het bouncepercentage mee volgen namelijk hoeveel bezoekers niet langer dan een paar seconden op je site blijven. Het bounce percentage is een belangrijke indicator over en in hoeverre de bezoekers van je website de inhoud kunnen appreciëren. Of met andere woorden : hoe hoger het bounce percentage, hoe minder mensen er echt iets gehad hebben aan je informatie. Op lange termijn heeft een hoog bounce percentage een negatieve invloed op je ranking in Google.

Source of bron van de bezoeker

Je kunt er ook mee nagaan waar ze vandaan kwamen : via een advertentie of door het adres van je blog rechtstreeks in hun browser in te typen. Of toch eerder via een aantal zoekopdrachten. Dat noemen we de bron van de bezoekers.

Grofweg zijn er een 4 tal bronnen waar je bezoekers vandaan kunnen komen : organic (wat door google zelf doorgestuurd wordt), direct (mensen die rechstreeks naar je website gaan), referral (bezoekers die doorgestuurd worden via andere kanalen of andere websites) en social (mensen die via een sociaal kanaal je website gevonden hebben. Is vaak terug te leiden tot de berichten die je gepost hebt).

Nieuwe vs terugkerende bezoekers

Je kunt ook kijken naar het aantal nieuwe bezoekers vergeleken met het aantal terugkerende bezoekers. Zo kan je zien of je een aantal mensen aantrekt die de inhoud van je website appreciëren of dat je telkens weer op zoek kan gaan nieuwe bezoekers.

Hoe je het ook bekijkt zijn cijfers erg belangrijk. Of je nu marketing manager bent van een groot bedrijf of verkoop verantwoordelijke van een Vlaamse KMO.

En hoe en in hoeverre bezoekers je website appreciëren, heeft een directe invloed op de verkoopcijfers.

Dus snel installeren zou ik zeggen…

Meer berichten